مقاله ها

تفاوت مایکروفر و مایکروویو و سولاردام

Panasonic-Convection-Microwave-NNCD997S-Angle-high-1

تفاوت مایکروفر – میکروویو و سولاردام در چیست ؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چه تفاوتی بین این سه مدل میباشد و کدام یک کارایی بیشتری دارند ؟

مایکروفر محصولی که برای پخت یخ زدایی گرم کردن گریل کردن و … مواد غذایی استفاده میشود .

مواد غذایی در مایکروفر به صورت کامل پخته میشوند و تمام میکروبهای بیماری زا آن را از بین میبرد و همچنین بخاطر سرعت پخت بالای آن ویتامین هایی که در روشهای معمولی از بین میروند  فرصت نابودی ندارد .

پس تااینجا تقاوت بین مایکروفر و میاکروویو در این است که در مایکروویو فقط از اشعه برای پخت و پز و گرم کردن مواد غذایی استفاده میشود ولی در مایکروفر هم از اشعه و هم از المنت استفاده میشود که کارایی بالاتری دارد .

در مایکرویو ابزاری وجود دارد به نام مگنترون که امواجی با فرکانس 2450 مگاهرتز تولید میکند که این امواج پس از برخورد با دیواره فلزی محفظه دستگاه منعکس شده و بر ماده غذایی متمرکز میشود .

این امواج متمرکز شده روی ماده غذایی به علت فرکانس بالای خود موجب جنبش ونوسان مولکول های آب درون مواد غذایی می گردد .

این جنبش مولکی به یک میلیون بار در ثانیه که رسید به مولکولهای ماده غذایی نیز منتقل میشود و آن هارا به جنبش در می آورد که در نتیجه برخورد مولکولها با همدیگر و اصطحکاک بین آنها دمای ماده با سرعت بالا میرود .

و اما سولاردام تکنولوژِی ابداعی کمپانی ال جی است که در واقع ترکیبی از تکنولوژِی مایکروویو و امواج گرمایشی نوری است .

پس طبق گفته ی بالا در سولاردام سیستم پخت مایکرویو وجود دارد اما المنت های نوری هم به این سیستم تکنولوژِی اضافه گردیده است .

در سولاردام در بالای محفظه پخت فر سولاردام یک هیتر ذغالی قرار گرفته این هیتر نوعی از المنت نوری است که  در داخل آن رشته های ذغال قرار گرفته است و امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا ای را تولید میکنند .

همچنین علاوه بر هیتر ذغالی در قسمت بالای محصول در کف محفظه پخت نیز یک سیستم مگاهیتر قراردارد که شامل چند نوع هیتر سرامیک و هالوژنی تعبیه گردیده که امواج گرمایشی نورانی را از پایین به مواد غذایی می تاباند .

علاوه براین در سولاردام ها محفظه پخت به شکل مدور و استوانه ای است برخلاف مایکروفر ها که به شکل مستطیل و چهار گوش است که این تفاوت سبب آن میشود تا امواج گرمایی را بهتر برروی مواد غذایی منعکس کند .

پس یکی از تفاوتهای مایکروفر و سولاردام در این است که آون مایکروفر تنها توسط امواج مایکروویو عمل پخت را انجام میدهد اما در سولاردام ترکیب مایکروویو و امواج گرمایشی نور است که این عمل را به انجام میرساند .

این سرعت پخت بالا ست که سبب حفظ بیشتر مواد مغذی موجود  در غذا و حفظ عطر و طعم مواد غذایی میشود .

ترکیب این دو سبب میشود تا دمای مواد غذایی در مدت زمان  5 دقیقه به دمای 320 درجه سانتی گراد برسد و این سرعت گرم شدن سبب شود تا سرعت پخت تا سه برابر آون های المنتی معمولی و 1.5 برابر فر مایکرووبو گردد .

 نتیجه این که : در مایکروویو تنها توسط امواج مایکروویو عمل پخت انجام میشود و در مایکروفر علاوه بر امواج از المنت های معمولی برای پخت وگریل استفاده میشود اما در سولاردام ترکیب مایکروویو و امواج گرمایشی نور است که این عمل را به انجام میرساند .

دیدگاهتان را بنویسید